MILLE REGRETS - JOSQUIN ca 1450-1521


PAULA BAR-GIESE SOPRANO - HANS MEIJER-VIHUELA


Tijdens de Middeleeuwen ontstaat de polyfonie door toevoeging van één of meer nieuwgecomponeerde partijen aan een ontleende Gregoriaanse melodie, die als uitgangspunt en als fundament diende. De vroege polyfonie was dus in wezen religieus van inspiratie. In het begin van de 15de eeuw was het aantal centra waar de polyfonie een vaste plaats had dank zij de de aanwezigheid van een professionele capella nog beperkt tot een twaalftal, met, naast Bourgondië, onder meer de hoven van de paus, de koning van Engeland, de keizer van het Heilig Roomse Rijk, enkele hertogen in Italië en de katholieke kerken van Luik en Kamerijk.  In de tweede helft van de 15de eeuw nam het aantal hoven en kerken waar de meerstemmige muziek in ere werd gehouden zienderogen toe.

Door het huwelijk van Maria van Bourgondië met Maximiliaan van Oostenrijk ging de erfenis van de Bourgondische kapel over op de Oostenrijkse Habsburgers en, later, via hun zoon Philips de Schone, naar de Spaanse tak met Karel V en Philips II. Ook de landvoogdessen hielden er een kapel op na: Margaretha van Oostenrijk in Mechelen, Maria van Hongarije in Brussel.

    HOME


    CONTACT


    WEBSHOP


    MATTHAEUS CROMMIUS - DAT NIEUWE TESTAMENT ANTVERPIAE 1539


    MUSICK’S MONUMENT - LIBRARY & ART COLLECTIONS


MADAME ÉDOUARD MANET (Suzanne Leenhoff, (1829 - 1906)


    MADAME ÉDOUARD MANET - SOPRANO & PIANIST


MARTIN LUTHER  PROJECT 2017 : 500 YEARS OF REFORMATION


    MARTIN LUTHER: THE COMPOSER & MUSICIAN


























RIJKS STUDIO AWARD 2015


    REMBRANDT PROJECT

  

    MILLE REGRETS


REMBRANDT PROJECT


    SCHOONEN BRANT - SAEL REMBRANDTHOUSE


    GREENSLEEVES - REMBRANDT & SASKIA UYLENBURGH


    GRIEN SLIVIS LUTE DUET - REMBRANDT & ADRIAEN VAN RIJN


    AMARILLI - GIULIO CACCINI - SASKIA UYLENBURGH


    MY LADY HUNSDONS ALLMANDE - REMBRANDT


    FLOW MY TEARS -  SINTE PAUWELS - REMBRANDT & HENDRICKJE STOFFELS


    FLOW MY TEARS - DS ADRIAEN SMOUT


RIJKSMUSEUM AMSTERDAM - RIJKSSTUDIO PROJECT 2014


    RIJKSSTUDIO PAINTINGS WITH MUSICAL INSTRUMENTS & MUSIC


    RUFFS (KRAGEN)


    QUEEN HORTENSE OF HOLLAND (1806-1810)


    BRUYLOFT IN CANA IN GALILEE - J.C. VERMEYEN CA 1530 - DALZA 1508


    MARIA ZART VON EDELER ART - ARNOLT SCHLICK 1512


    MADONNA VAN DE NEDERIGHEID - FRA ANGELICO - MIRAKEL VAN AMERSFOORT 1444


    REMBRANDT &  DAT NIEUWE TESTAMENT 1539



JOHN BROADWOOD & SON(S) - SQUARE PIANOS


    BROADWOOD 1822


    BROADWOOD PIANO DUET


MEINCKE & PIETER MEIJER 1808 - SQUARE PIANO ROYAL PALACE AMSTERDAM


    BEETHOVEN - MONDSCHEINSONATE



FRENCH PAINTED ROMANTIC GUITAR


    PAGANINI SONATA VI - FEDERICO AGOSTINI VIOLIN & HANS MEIJER GUITAR



SOPHIE VAN ORANJE-NASSAU, PRINSES DER NEDERLANDEN (1824-1897)


    SOPHIE VON SAKSEN WEIMAR-EISENNACH & FRANZ LISZT




CONCERT PROGRAMS


    MIRAKEL VAN AMERSFOORT 1444


    MARTIN LUTHER - THE COMPOSER & MUSICIAN


    REMBRANDT & SASKIA UYLENBURGH


    HORTENSE - QUEEN OF HOLLAND 1806-1810


    L’ESPRIT DE PARIS - PAULINE GARCIA VIARDOT 1821-1910


    PRINSES SOPHIE VAN ORANJE NASSAU 1824-1897








KvK: 41211992 B01

AANGEMERKT DOOR DE BELASTINGDIENST NL ALS

ALGEMEEN NUT BEOGENDE INSTELLING

INFO STICHTING MUSICK’S MONUMENT

MAXIMILIAAN  I (1459-1519)

COLLECTION RIJKS MUSEUM,

THE NETHERLANDS

PHILIPS DE  SCHONE 1478-1506

COLLECTION RIJKS MUSEUM,

THE NETHERLANDS

KAREL  V 1500-1558

COLLECTION RIJKS MUSEUM,

THE NETHERLANDS

RIJKSSTUDIO


Pierre de la Rue (1460-1518)

Myn hert altyt heeft verlanghen


Paula Bär-Giese soprano

Francis Evers - mezzo soprano

Hans Meijer - lute

RIJKSSTUDIO


Missa Assumpta est Maria


The Musick’s Monument Vocal ensemble

o.l.v. Brian Fieldhouse


The mass Missa Assumpta est Maria is thought to have been first performed during a visit by Philip and his court to his father Maximilian’s court in Innsbruck in 1501.

RIJKSSTUDIO


CHARLES V CORONATION, WITH POPE CLEMENT VII, AT BOLOGNE, 22nd February 1530



Luis de Narváez was employed as musician of the royal chapel Charles V

Luis de Narváez - Guardame las vacas

Luis de Narváez - Fantasia - Sol Re Ut

Luis de Narváez - Fantasie

Luis de Narváez - Baxa de contapunto

PHILIPS DE GOEDE (1396 - 1467)

COLLECTION RIJKS MUSEUM,

THE NETHERLANDS

Huwelijk van Maria van Bourgondië met Maximiliaan van Oostenrijk

Myn hert altyt heeft verlanghen

The Musick’s Monument Vocal ensemble

MARIA VAN HONGARIJE 1505-1558

COLLECTION RIJKS MUSEUM,

THE NETHERLANDS

Benedictus Appenzeller - Mijns liefkens bruin oghen

The Musick’s Monument Vocal ensemble

o.l.v. Brian Fieldhouse

MARGARETHA VAN OOSTENRIJK 1480-1530

COLLECTION RIJKS MUSEUM,

THE NETHERLANDS


Jean Richafort (1480-1548) - Trut avant il faut boire

The Musick’s Monument Vocal ensemble

o.l.v. Brian Fieldhouse

KAREL DE STOUTE (1433 - 1477)

COLLECTION RIJKS MUSEUM,

THE NETHERLANDS

RIJKSSTUDIO

Hayne van Ghizeghem

The Musick’s Monument Vocal Ensemble

o.l.v. Brian Fieldhouse

RIJKSSTUDIO


Tomás Luis de Victoria - O lux et decus Hispaniae

The Musick’s Monument Vocal ensemble

o.l.v. Brian Fieldhouse

PHILIPS  II 1527-1598

COLLECTION RIJKS MUSEUM,

THE NETHERLANDS

WILLEM  VAN ORANJE 1533-1584

COLLECTION RIJKS MUSEUM,

THE NETHERLANDS

Na een verblijf van een aantal jaren in Wenen werd Maria van Hongarije in 1531 door haar broer Karel V, inmiddels keizer van het Heilige Roomse Rijk, aangesteld als regentes van de Habsburgse Nederlanden.  Maria kreeg in een roerige tijd zeggenschap over de Nederlanden. Na de Reformatie van 1517 was het protestantisme, waar Karel fel tegen was, in opkomst in de Nederlanden. Maria moest hierdoor laveren tussen katholieke en protestantse edelen, die soms voor en soms tegen het Habsburgse Huis waren, en de wensen van haar broer. Zij verplaatste het hof van Mechelen naar Brussel, waar Willem van Oranje zou opgroeien als haar beschermeling.



RIJKSSTUDIO


STort tranen uyt (Incarnatien op de doot des Princen van Oranjen) - Valerius Gedenck-Clanck

Paula Bär-Giese sopraan & Hans Meijer luit