4 pages from the 'Roman de Troie'. The pages are in the Bibliothèque Nationale in Paris. They are painted single-sided with 2 and 3, 2 and 2 miniatures, framed together in bright colours on a golden background.Contrary to what is often believed, the Middle Ages were not anti-classical or even non-classical: starting with Charlemagne, the Western emperors were quite aware of their illustrious Roman predecessors. In order to give the impression that they descended in direct lineage from the Romans, or at least could be compared to Augustus and Constantine the Great, they imitated Roman habits, Roman architecture and they copied their laws. Not only in matters of governance did he medieval rulers and common people feel like dwarves on the shoulders of giants; in literature they felt similarly intimidated. Writers knew the 'Aeneid' by Virgil and the "Iliad' and 'Ulysses' by Homer and they liked to arrange the stories for the medieval audience. This is what Benoit de Saint-Maure did in the twelfth century with the story of the Roman de Troie. The chronological line of the story starts with the second of the pages shown here, with the blessing of Paris by king Priam, his father.The Trojans are about to set out for Greece, to abduct Helen the fair, who was married to king Menelaos, and give her in marriage to the prince. The middle picture shows how the Trojans, after succeeding in their plans, returned to Troy. The scene at the bottom isn't easy to identify, but probably shows the moment in which Paris and Helen meet for the first time. On the adjacent page we can see some scenes from the 10-year war following the abduction of Helen. The Greeks, led by Agamemnon and Menelaos, have set out for Troy to revenge the foul deed. The top picture shows the Greek hero Achilles who kills Hector in direct combat, in the final stages of the siege. Underneath this picture we see the scene of Hector's corpse being presented to his mother Hecuba, and his wife Andromache. In the middle ages, Hector was seen as the perfect model for the Knight, the strongly idealised version of the noble warrior, and it is therefore not strange to see Hector here in a medieval suit of armour.

Vier bladen uit le Roman de Troje van Benoit de Sainte-Maure

1264

De bladen bevinden zich in de Biblothèque Nationale te Parijs.  De bladen zijn eenzijdig beschilderd met twee, drie, twee en twee miniaturen, die telkens door een omlijsting zijn samengevat, alles in bonte kleuren op gouden achtergronden.

 

In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, waren de Middeleeuwen helemaal niet ‘anti-klassiek’ of zelfs maar ‘on-klassiek’. Vanaf de tijd van Karel de Grote waren keizers zich bijvoorbeeld zeer bewust van hun illustere Romeinse voorgangers. Om de indruk te wekken dat zij de directe nakomelingen waren van, of in elk geval op een lijn stonden met Augustus en Constantijn de Grote, namen ze hun gewoonten aan, bootsten ze hun bouwstijl na en kopieerden ze hun wetgeving. Maar niet alleen wat landbestuur betreft voelde de middeleeuwer zich ‘een dwerg op de schouders van reuzen’, ook in de literatuur was men overdonderd door de klassieken. Men kende de Aeneis van Vergilius en de Ilias en Odyssee van Homerus, en werkte die verhalen graag om voor het middeleeuwse publiek. Zo deed ook Benoit de Sainte-Maure in de twaalfde eeuw met zijn Roman de Troie. De chronologische lijn van het verhaal begint bovenaan de tweede van de hier afgebeelde pagina’s met de zegening van Paris door zijn vader Priamus, de koning van Troje. De Trojanen gaan op weg naar Griekenland om Helena, vermaard om haar schoonheid maar getrouwd met Menelaos, te schaken voor de prins. Op de middelste voorstelling zien we hoe hun schip na een succesvolle onderneming Troje weer nadert. De onderste scène is niet gemakkelijk te duiden, maar toont waarschijnlijk het moment waarop Paris en Helena elkaar voor het eerst ontmoeten. Op het andere blad zien we enkele episodes uit de tienjarige strijd om Troje die volgt op de ontvoering van Helena. De Grieken zijn onder leiding van Agamemnon en Menelaos uit Griekenland vertrokken om de snode daad te vergelden. De bovenste miniatuur laat zien hoe de Griekse held Achilles in een duel, dat plaatsvindt in het laatste stadium van de belegering, de Trojaanse held Hektor doodt. Daaronder wordt het lijk van deze geliefde Trojaan naar zijn moeder, koningin Hekabe, en zijn vrouw Andromache gebracht. Hektor werd in de Middeleeuwen gezien als het prototype van de ideale ridder, en het is dus niet zo vreemd dat hij op de illustraties in dit handschrift inderdaad in middeleeuwse wapenrusting is afgebeeld.

Miniatures from 'Roman de Troie' Hs.66.(Inv.216). Fr.XIVd

Miniatures from the Roman de Troyes with QuickTime music

Description Dr. C.M. Klinkert      Translation Daniel Caroll