JACOB VAN CAMPEN (1595–1657)


Chief exponent of Classicism in The Netherlands. He studied architecture in Italy and was influenced by the work of Scamozzi and Paladdio With his Coymans House on the Keizersgracht, Amsterdam (1624), he introduced the Palladian style to The Netherlands. His most refined work is the Mauritshuis in The Hague(1633–5), which has a Palladian plan, elevations featuring a Giant Order of Ionic pilasters set on a plain base, a pedimented central section given little emphasis, and a hipped roof. Much grander is the Town Hall (now Royal Palace), Amsterdam (1648–55): it has two internal courtyards separated by a huge central hall, façades with two superimposed Giant Orders of pilasters, and a large projecting pedimented central section over which is a domed lantern. His Nieuwe Kerk (New Church), Haarlem (1645–9), is based on the quincunx plan (essentially a Greek cross within a square), with square Ionic crossing-piers and a groin-vault over the crossing. He was responsible for the Accijnshuis, Amsterdam (1638), the Noordeinde Palace, The Hague (1640), and, with others, the decorations of Post's Huis-den-Bosch, Maarssen, near Utrecht (c.1628). His secular architecture influenced van 's Gravezande andV ingbooms and was a precedent for many English buildings. His style was introduced to England byHugh May and his contemporaries.


Jacob van Campen (Haarlem, 2 februari 1596 ~ Amersfoort, 13 september 1657) was een Nederlandse architect en kunstenaar uit de Gouden Eeuw. Hij stamde uit een welgestelde familie en bracht zijn jeugd door in zijn geboortestad Haarlem. Van Campen was van adel, hij was tevens heer van Randenbroek, en ging, vooral bij wijze van tijdverdrijf, schilderen.

In 1614 werd hij lid van het Sint-Lucasgilde. Na een verblijf in Italië van 1617 tot 1624 keerde hij terug naar Nederland. Van Campen werkte zowel als architect, kunstschilder en ontwerper van decoratie-programma’s, zoals voor het kerkorgel in Alkmaar. Zijn kunst had tegelijk ook een invloed op de beeldhouwkunst.

Van Campen ontwierp behalve huizen en paleizen, ook een aantal kerken o.a. in Renswoude, Hooge Zwaluwe en de Nieuwe Kerk in Haarlem. Daarnaast ontwierp Van Campen poorten en torens, o.a. voor de Westerkerk en Nieuwe Kerk. Zijn schilderijen en wanddecoraties o.a. voor Paleis Huis ten Bosch zijn enigszins verwant met die van Paulus Bor, een van de oprichters van de Bentvueghels. Zijn bekendste werken zijn:

Het Coymanshuis op de Keizersgracht in 1625

Het Koninklijk Paleis, Amsterdam

Het Mauritshuis in Den Haag (1633)

De Schouwburg van Van Campen (1638) 

Het paleis Noordeinde in Den Haag (1640)