The Digitalisation Project Castle Huis Bergh is the intellectual property of the Stichting Musick’s Monument. Ing Hans Meijer was responsible for the technical realisation; Dr Willem Kuiper for the scholarly input. Thanks are also due to the Anjer Cultuurfonds Gelderland; the Stichting de Verenigde Stichtingen “De Armenkorf” in Terborg and “Het Gasthuis te Silvolde”; Mrs P. Tijdink-Hermsen; Mrs L.J.C. Meijer-Kroonder; and the Giese family.

 

Behind glass painting

England (?)

Paul on the road to Damascus.

1500-1550

Against a hilly landscape, a procession of men on horseback is moving to the left. On the right in the background, Paul is struck by a broad shaft of fire. The painting is possibly a copy from one Lucas of Leiden.

Originally in private English ownership.

 

The actual focus of this work of art is portrayed as the smallest and

furthest in the background: the conversion of Paul. We see a procession of Eastern-dressed travellers. They are the companions of Saul, a fanatical persecutor of Christians, who is on the way to Damascus to ask the Synagogue permission to take Christians prisoner. According to the Bible, a light suddenly shone from the sky and Saul fell to the ground, blinded, and he heard a voice saying: ’Saul, Saul, why dost thou persecute Me?’. This vision and these words caused Saul to convert to the very Christianity which he had originally been fighting against, and in the process to change his name to Paul. His fall from a horse, as shown in this painting, is not recorded in the Acts of the Apostles, but is actually always the case in the artistic tradition. The addition of the horse is probably something to do with the pictorial tradition of another theme, namely ’pride’. This sin is unfailingly portrayed in the Middle Ages by a rider falling from his horse, and the proverb "Pride comes before a fall" survives to this day The link between Paul’s behaviour and pride is thus easily made, and makes the addition of an element from this theme immediately understandable. Apart from the horse, there is no direct reference in the Bible to a shaft of fire, like the one which strikes the hapless persecutor of Christians like a bolt of lightning in this portrayal. The technique which this work of art uses is not unique but is nonetheless special - the portrayal is painted behind glass, which must have been an irksome method, given that the artist had to paint in a mirror image.


chterglasschildering

Engeland (?)

 

De reis van Paulus naar Damascus.

In een berglandschap beweegt zich een stoet ruiters naar links.  Rechts op de achtergrond wordt Paulus getroffen door een brede vuurstraal.

Het schilderij is mogelijk een copie naar een Lucas van Leyden.

Oorspronkelijk in Engels particulier bezit.

 

Datgene waar het om draait in dit kunstwerk, is juist het kleinst en het verst op de achtergrond afgebeeld: de bekering van Paulus. We zien een stoet oosters geklede reizigers. Zij zijn de metgezellen van Paulus, een fanatieke christenvervolger, die op weg is naar Damascus om van de Synagoge toestemming te vragen christenen gevangen te nemen. Volgens de bijbel ’omstraalde plotseling licht uit de hemel’ deze Paulus en hoorde hij, verblind ‘ter aarde gevallen’, een stem zeggen: ‘Saul, Saul, waarom vervolgt gij Mij?’. Dit visioen en deze woorden brachten Paulus ertoe zich te bekeren tot datzelfde christendom waartegen hij aanvankelijk streed. Dat hij van een paard valt, zoals op deze schildering, staat er in de Handelingen der Apostelen niet bij, maar is in de artistieke traditie eigenlijk altijd het geval. Waarschijnlijk heeft de inlijving van het paard te maken met de beeldtraditie van een ander thema, namelijk ‘de hoogmoed’. Deze ondeugd wordt in de Middeleeuwen onveranderd verbeeld door een ruiter die van zijn paard valt. Het verband tussen Paulus’ gedrag en de hoogmoed is snel gelegd, en maakt de invoeging van een element uit het laatste thema bij het eerste begrijpelijk. Behalve van het paard is er in de bijbel ook niet direct sprake van een vuurstraal, zoals die op deze afbeelding de ongelukkige christenvervolger treft als een bliksemschicht. De techniek waarmee dit kunstwerk is gemaakt, is niet uitzonderlijk maar wel bijzonder - de afbeelding is achter glas geschilderd, wat een lastige methode moet zijn geweest, aangezien de kunstenaar de voorstelling in spiegelbeeld moest aanbrengen.

    HOME


    CONTACT


    WEBSHOP


    MATTHAEUS CROMMIUS - DAT NIEUWE TESTAMENT ANTVERPIAE 1539


    MUSICK’S MONUMENT - LIBRARY



MARTIN LUTHER  PROJECT 2017 : 500 YEARS OF REFORMATION


    MARTIN LUTHER: THE COMPOSER & MUSICIAN





















REMBRANDT PROJECT


    SCHOONEN BRANT - SAEL REMBRANDTHOUSE


    GREENSLEEVES - REMBRANDT & SASKIA UYLENBURGH


    GRIEN SLIVIS LUTE DUET - REMBRANDT & ADRIAEN VAN RIJN


    AMARILLI - GIULIO CACCINI - SASKIA UYLENBURGH


    MY LADY HUNSDONS ALLMANDE - REMBRANDT


    FLOW MY TEARS -  SINTE PAUWELS - REMBRANDT & HENDRICKJE STOFFELS


    FLOW MY TEARS - DS ADRIAEN SMOUT




RIJKSMUSEUM AMSTERDAM - RIJKSSTUDIO PROJECT 2014


    RIJKSSTUDIO PAINTINGS WITH MUSICAL INSTRUMENTS & MUSIC


    RUFFS (KRAGEN)


    QUEEN HORTENSE OF HOLLAND (1806-1810)


    BRUYLOFT IN CANA IN GALILEE - J.C. VERMEYEN CA 1530 - DALZA 1508


    MARIA ZART VON EDELER ART - ARNOLT SCHLICK 1512


    MADONNA VAN DE NEDERIGHEID - FRA ANGELICO - MIRAKEL VAN AMERSFOORT 1444


    REMBRANDT &  DAT NIEUWE TESTAMENT 1539



JOHN BROADWOOD & SON(S) - SQUARE PIANOS


    BROADWOOD 1822


    BROADWOOD PIANO DUET



FRENCH PAINTED ROMANTIC GUITAR


    PAGANINI SONATA VI - FEDERICO AGOSTINI VIOLIN & HANS MEIJER GUITAR



SOPHIE VAN ORANJE-NASSAU, PRINSES DER NEDERLANDEN (1824-1897)


    SOPHIE VON SAKSEN WEIMAR-EISENNACH & FRANZ LISZT




CONCERT PROGRAMS


    MIRAKEL VAN AMERSFOORT 1444


    MARTIN LUTHER - THE COMPOSER & MUSICIAN


    REMBRANDT & SASKIA UYLENBURGH


    HORTENSE - QUEEN OF HOLLAND 1806-1810


    L’ESPRIT DE PARIS - PAULINE GARCIA VIARDOT 1821-1910


    PRINSES SOPHIE VAN ORANJE NASSAU 1824-1897








KvK: 41211992 B01

AANGEMERKT DOOR DE BELASTINGDIENST NL ALS

ALGEMEEN NUT BEOGENDE INSTELLING

INFO STICHTING MUSICK’S MONUMENT