The Digitalisation Project Castle Huis Bergh is the intellectual property of the Stichting Musick’s Monument. Ing Hans Meijer was responsible for the technical realisation; Dr Willem Kuiper for the scholarly input. Thanks are also due to the Anjer Cultuurfonds Gelderland; the Stichting de Verenigde Stichtingen “De Armenkorf” in Terborg and “Het Gasthuis te Silvolde”; Mrs P. Tijdink-Hermsen; Mrs L.J.C. Meijer-Kroonder; and the Giese family.

 

Canvas

Christoffel Pierson

Netherlands, Gouda –1650

Hunt still life trompe loeil signed.

 

Medieval art was dominated by religious subjects, as almost everything conceivable was regulated and judged by the church, apart of course from regular secular affairs. In the sixteenth century we can observe an explosion of visual art with a wide variety of secular subjects, like bouquets of flowers, ships, views on cities etc. Medieval painters knew how to depict non-secular subjects and objects of course; they would, however, always give priority to the religious subject, and would see the rest as functional for the elaboration of the subject. Only occasionally would they depict a bouquet, a boat or such like. In the seventeenth century, the depiction of secular subjects had grown into a genre of its own: still life with flowers; still life with food; landscapes; portraits; seascapes; city views; and also hunting scenes and - pieces. Hundreds of these paintings were commissioned, particularly by wealthy burghers, who were true lovers of these often modest works. Depicting these subjects was a great pleasure for artists, who could compete in the realm of the painted objects: who could make a cheese look cheesiest, or who could make the viewer want to wave away the fly on this very cheese? The attempt to thus delude the viewer was called the trompe loeil — tricking the eye -. It may be so that the owner of this painting hoped to deceive his guests, by making them think for a moment that what they saw -from a distance- was real!


Doek

Pierson, Christoffel

Noord-Nederland, Gouda

 

Jachtstilleven a trompe I'oeil

ca. 1650

Gesigneerd.

 

Een overwegend religieuze thematiek had de middeleeuwse kunstproductie gedomineerd. Tussen 1500 en 1600 doet echter een waaier aan seculiere onderwerpen, zoals bloemstukken, schepen en stadsgezichten, zijn intrede in de kunst. Niet dat middeleeuwse kunstenaars niet wisten hoe een bloem, een schip of een huis geschilderd moet worden; zij beschouwden deze elementen echter altijd als ondergeschikt aan het religieuze hoofdonderwerp en wijdden slechts zelden een paneel en verf aan alleen een boot of boeket. In de zestiende eeuw veranderde deze houding en een scala aan wereldlijke onderwerpen was in de zeventiende eeuw uitgegroeid tot genre. Landschappen, bloemstillevens, voedselstillevens, genretaferelen, portretten, scheepsstukken, stadsgezichten en ook jachtstukken: honderden malen werden schilderijen van deze typen besteld. Met name de rijke burgers waren liefhebbers en belangrijke afnemers van dit soort voorstellingen. Voor de kunstenaars lag het plezier van het vervaardigen van dit soort werken in het realisme: wie kon de vlieg op de kaas in het voedselstilleven zo echt doen lijken dat de beschouwer hem van het doek probeert te slaan? Dergelijke pogingen het oog van het publiek te misleiden noemt men ‘trompe l’oeil’. Misschien hoopte degene die dit jachtstilleven van Christoffel Pierson bestelde wel, dat zijn bezoekers een moment zouden denken dat er een echte jachtuitrusting (inclusief geweer, wildtas, vogelkooi, kruisboog en netten) aan zijn wand hing.