The Digitalisation Project Castle Huis Bergh is the intellectual property of the Stichting Musick’s Monument. Ing Hans Meijer was responsible for the technical realisation; Dr Willem Kuiper for the scholarly input. Thanks are also due to the Anjer Cultuurfonds Gelderland; the Stichting de Verenigde Stichtingen “De Armenkorf” in Terborg and “Het Gasthuis te Silvolde”; Mrs P. Tijdink-Hermsen; Mrs L.J.C. Meijer-Kroonder; and the Giese family.

 

Panel,

Dutch Master 1500-1530

 

Crucifixion with Mary Magdalene, John, Mary the mother of Jesus.

 

Mary Magdalene reaches out in desperation to the crucified Christ. She is dressed in the way the artist imagined noble people would be dressed in Christs time. Mary Magdalene is believed to be the woman who washed Jesus feet with precious ointment, and was one of the three women who would first see the resurrected Christ in the garden. Her nobility - unrecorded in the Bible- is a clear statement of her revered status in medieval Christianity.

Mary the mother of Jesus is standing to the right of the cross (on the left side of the painting), and John, the disciple whom Jesus loved holds his folded hands in anguish in front of his heart and looks up in a state of utter grief to see the deceased Jesus. In the background we see the city of Jerusalem, as imagined by the artist. This is a very theatrical and emotional painting, and is a strong indication of the personal touch that artists were increasingly giving to their works, as opposed to the more emblematic style of earlier periods.


Paneel

Nederlands meester (Antwerpen?)

Nederland

 

Kruisiging met Maria, Johannes en Maria Magdalena 1500-1530

 

 

Maria Magdalena strekt in wanhoop haar hand naar de gekruisigde Christus uit. Zij is gekleed als adellijke vrouw, of althans zoals de zestiende-eeuwse kunstenaar dacht dat een Oosterse dame rond het begin van de jaartelling eruit zag. Maria Magdalena wordt in de traditie vereenzelvigd met de vrouw die eens Jezus’ voeten zalfde met dure olie, en met een van “de drie Maria’s” die later naar Jezus’ graf zullen gaan op paasmorgen. Of zij werkelijk rijk en adellijk was, staat in de bijbel niet vermeld. Volgens het evangelie van de apostel Johannes was behalve deze Maria ook de moeder van de Gekruisigde aanwezig. Inderdaad zien we haar in de voorstelling ter rechterzijde van haar zoon staan. De evangelist maakt zelfs gewag van een derde Maria, namelijk een van de zussen van de Maagd. Die is echter op dit paneel niet te vinden. Wel zien we Johannes de Evangelist zelf met gevouwen handen opzien naar zijn heer. Dergelijke kruisigingsscènes, waarin Maria en Johannes beiden opgevoerd worden, komen voor vanaf de negende eeuw. Ze zijn bedoeld als illustratie van de tekst Johannes 19, niet alleen omdat daarin over de kruisiging en de getuigen daarvan gesproken wordt, maar ook omdat er verteld wordt hoe de stervende Jezus zijn discipel Johannes opdraagt voortaan voor zijn moeder Maria te zorgen. Op de achtergrond van het schilderij zien we de torens en huizen van de stad Jeruzalem. Het is duidelijk dat de Nederlandse kunstenaar zijn best gedaan