een Verheerlijking van Maria
(Hendrick Bloemaert, 1667)
Maria ligt geknield op een wolk, symbool voor de hemel, aan twee kanten omringd door engelen. Twee engelen houden een kroon boven haar hoofd. Daar boven daalt een witte duif neer, symbool van de Heilige Geest en een verwijzing naar haar moederschap van Jezus Christus. Jezus is volgens de Apostolische geloofsbelijdenis ontvangen van de Heilige Geest en geboren uit de maagd Maria. 'Zij is het beeld van de voleinding van alle aardse dingen, van de hoop die ons in leven houdt: de verwachting van een gelukzalig sterven en verrijzen'.
Hendrick, Abraham Bloemaert’s oldest son, was born in Utrecht in 1601/1602. He was trained by his father, a fact which determined his style and future career. Hendrick was in Rome in 1627 for about three months and entered the St. Luke’s guild in 1630/32. In 1631 he married Margareta van der Eem, daughter of the lawyer and painter Cornelis van der Eem in Utrecht. Hendrick is the best known and most accomplished painter of Abraham’s sons. Hendrick was principally a portrait, genre and the history painter who initially followed in the footsteps of his father, Abraham. However, his later style and more accomplished technique leads away from a Caravaggesque style associated with Abraham, to a more classical approach practised in Utrecht, Haarlem and at Court in the mid to latter part of the seventeenth century.
© 2008 Musick’s Monument - Oud Katholieke Parochie van de H. Georgius op ‘t Zand te Amersfoort